Skip links

Veelgestelde vragen over zelfstandig wonen

Op deze pagina staan veelgestelde vragen en antwoorden over zelfstandig wonen bij PZC Dordrecht. Staat uw vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail naar zorgwinkel@pzcdordrecht.nl

Als u een woning van ons wilt huren, moet u bij ons ingeschreven staan als woningzoekende. Klik hier om u in te schrijven als woningzoekende. Inschrijven is gratis.

Ja, u moet de kale huurprijs als borg vooraf betalen. (Dit geldt alleen voor de woningen van Dubbelmonde).

Wanneer u een woning van ons gaat huren, geeft u ons een machtiging om de huur automatisch van uw rekening af te schrijven.

Op het moment dat u als huurder de sleutels krijgt van uw nieuwe woning, is er al water, gas en elektra. Het is wel belangrijk om op de eerste huurdag de meterstanden te noteren van het gas (alleen bij servicewoningen), water en elektra. U bent zelf vrij om een energiemaatschappij te kiezen. Bij uw energiemaatschappij meldt u uw meterstanden van het gas en elektra. Uw waterstand meldt u aan bij Evides.

Servicekosten die u moet betalen, kunnen voor diverse zaken zijn. Denk aan het schoonmaken van het trappenhuis, verlichting in het trappenhuis, onderhoud van gezamenlijke groenvoorzieningen, stookkosten en dergelijke.

Het voorschot servicekosten kunt u niet tussentijds aanpassen. Deze zijn voor het totale wooncomplex vastgesteld. Het voorschot stookkosten wordt ieder jaar aangepast, afhankelijk van uw verbruik.

De meterstanden kunnen door firma Techem op afstand worden uitgelezen. Hierdoor hoeft er geen meteropnemer bij u langs te komen.

In Dubbelmonde is een centraal antennesysteem aanwezig voor digitale televisie. Dit is verwerkt in de servicekosten. Uw televisie dient wel geschikt te zijn voor digitale televisie. U kunt u uw eigen provider meenemen met uitzondering van Ziggo.
Bij de Vijverhof is geen centraal antennesysteem en dit wordt dan ook niet berekend in de servicekosten. U kunt dit zelf regelen met een door u gekozen provider.

Op onze website vindt u meer informatie per locatie over onze diensten.

Dubbelmonde
U kunt in het restaurant De Koningshoff van Dubbelmonde twee keer per dag warm eten, namelijk om 12.00 uur en om 17.00 uur. Ook kunnen er warme maaltijden aan huis gebracht worden. Hiervoor kunt u zich inschrijven bij de receptie van Dubbelmonde (bel 078 616 22 22) of via de servicecoördinator (bel 06 12 19 94 22).

Vijverhof
Er kunnen warme maaltijden aan de deur bezorgd worden. U kunt zich daarvoor aanmelden bij Stefanie Joos, servicecoördinator, op maandag en dinsdagochtend (bel 06 21 56 39 55) of via de gastvrouwen in de Plaza van Crabbehoven.

In Dubbelmonde is er een servicecoördinator aanwezig op dinsdag tussen 10.00 en 11.30 uur.
In Vijverhof op de maandagmiddag van 14.30 tot 15.30 uur.

U vindt veel informatie op deze website en bij de veelgestelde vragen. Vindt u niet de informatie die u zoekt? Neem dan contact op met de Zorgwinkel.

Nee, het is niet mogelijk om de huur van uw woning telefonisch te beëindigen. Dit kan alleen schriftelijk, t.n.v. de Zorgwinkel, Groen van Prinstererweg 38, 3317 SP Dordrecht of via zorgwinkel@pzcdordrecht.nl.

U moet de huur vóór de eerste van de maand opzeggen. De opzegtermijn bedraagt minimaal één maand.

Zodra u de huur van uw woning beëindigt, maken we zo snel mogelijk twee afspraken met u.
De eerste afspraak plannen we binnen vijf werkdagen. Deze afspraak noemen wij de voorinspectie. De opzichter van de firma Huurkracht geeft tijdens deze afspraak aan welke werkzaamheden u nog moet uitvoeren in de woning. Aan het eind van de voorinspectie krijgt u een overzicht waarin alle afspraken staan beschreven.
De afspraken bevestigen zij in een e-mail naar u. In deze e-mail voegen zij ook onze oplevervoorwaarden toe. Dit geeft u de mogelijkheid om de informatie alvast door te lezen voordat de opzichter bij u langskomt.
De tweede afspraak, de eindkeuring, vindt plaats op één van de laatste (werk)dagen dat u de woning van ons huurt. De opzichter controleert op dat moment of u de werkzaamheden zoals afgesproken heeft uitgevoerd.

Tijdens de bezichtiging van de huurwoning kunnen huurder en woningzoekende al telefoonnummers en/of e-mailadressen uitwisselen. Is dit nog niet gebeurd? Neem dan contact met ons op. Als de vorige huurder toestemming geeft, ontvangt u van ons de contactinformatie. Geeft de huurder geen toestemming, dan mogen we de gegevens niet aan u doorgeven.
Bezichtigingen worden begeleid door een medewerker van de Zorgwinkel.

Wij doen ons best om zo snel mogelijk een nieuwe huurder voor de woning te vinden.
Zodra u de huur opzegt, nemen wij contact met u op om drie afspraken te maken. Namelijk voor een voor- en eindkeuring van de woning en voor een bezichtiging. Tijdens de bezichtiging, heeft u de mogelijkheid om de nieuwe huurders te vertellen welke spullen u ter overname aanbiedt. Zodra de nieuwe bewoner de woning heeft geaccepteerd, kunt u samen een afspraak maken. U ontvangt van ons een overnameverklaring. Hierop geeft u aan welke spullen de nieuwe huurder van u overneemt. Dit formulier levert u in bij de eindinspectie.


Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met de medewerkers van de Zorgwinkel. Zij helpen u graag.